-
Jak začít s airsoftem?
- Přečti si tuhle stránku.
- Jdi na stránku mapy, a zjisti si, kam bys mohl zajet na vyzkoušení airsoftu.
- Jestli je všechno daleko, poptej se kámošů, jestli neznají airsofťáky v okolí, ať ti dají kontakt.
- Přečti si tuhle stránku.
-
Od kolika let je možné hrát airsoft?
Odpověď: pod 18 za splnění podmínek
Pohled zákona: Airsoftovou zbraň, jakožto zbraň kategorie D, smí používat jen dospělé osoby, způsobilé k právním úkonům. Pokud osobě není 18 let, může zbraň používat za přítomnosti dospělého zástupce/dohledu. Proto existují airsoftové tábory pro třeba 10 leté děcka.
Realita: V reálu na to ale nikdo moc nekouká, takže běžně jsou na akcích vidět 10-letý děcka, ať už s dozorem, nebo bez. Některé akce a organizátoři nicméně vyžadují podepsaný papír a dozor.
-
Pravidla airsoftu platná téměř všude
3 nejdůležitější pravidla
Nebuď kretén: pokud máš chuť kazit hru, tak radši nejezdi. Protože hru nekazíš sobě, ale hlavně ostatním.
Bezpečnost: Brýle, maska, chrániče, neskákat kam to neznám Proč? Protože se zlámanýma končetinama, bez očí, si asi těžko zahrajete.
Užít si hru: Pokud si hru neužijete, proč to dělat?Přímo herní pravidla
Pravidla akce - vždycky před akcí vlezte na popis události a přečtěte si pravidla, nebo se zeptejte organizátora/zkušenějšího hráče!
Brýle - Používat kvalitní brýle, co jsou atestované a po celou dobu akce je mít nasazené (i na respawnech apod, protože náhoda je blbec) Lze je sehnat za více jak 1000 (ESS, BOLLÉ apod.), tak i jsou dobře použitelné i ty z prodejen s pracovními oděvy. NEDOPORUČUJU používat síťkované brýle (hrozí prostřelení nebo zasáhnutí oka kousky kuličky, které se mohou o ně roztříštit).
Reflexní vesta – po smrti je třeba si nandat vestu z důvodu odlišení mrtvol a hrajících hráčů. Může být případně použit „killrag“, ale je vždy lepší mít obojí. Při nenasazené vestě může být mrtvý hráč mylně vnímán jako živý a poté dojit k rozepři, proto je lepší mít i zvednutou ruku.
Věková omezení - akce bývají omezené věkově, je to vždy napsáno v pravidlech konkrétní hry. Popřípadě lze přijít s popepsaným potvrzením od rodičů. I když vám není tolik, kolik je psáno, areály často vezmou i mladší lidi, nejste-li si jistí, jestli můžete přijet, napiště organizátorovi.
Zásah do těla nebo kontury = zabití, vyřazení ze hry, vyjma hry s mediky a zvláštních módů jako třeba Snowball.
Při zásahu - zahlásí se hlasitě "mám" nebo "hit" tak, aby vás střelec slyšel, klidně několikrát, zvedne se ruka na znamení zásahu, vytáhne reflexka nebo killrag, a nasadí na hlavu třeba. Při procházení budovou nebo hustým terénem se občas zahlásí "mrtvola", aby po vás omylem někdo nevystřelil.
Zásah do zbraně = ve většině akcí se jen zahlásí zbraň a hráč hraje normálně dál. Někdy je ale výslovně v pravidlech akce uvedeno, že zásah zbraně zbraň vyřadí až do příchodu na respawn.
Limity výkonů zbraní - sám hráč musí vědět, jaký výkon má jeho zbraň, a jestli tím pádem projde limitem akce. Pokud si není jistý, nechá se změřit chronem. Často se při registraci měří každá zbraň, která se objeví v akci. Za porušení limitu zbraně může být třeba vykázán ze hry, nebo donucen odložit zbraň.
Stylizace hráče - někdy jsou na hrách hráči rozděleni podle maskáčů a celkového vzezření. Často se na těchto akcích nenosí rozlišovací pásky. Příslušnost hráče se pozná jen podle oblečení. Proto si zjistěte, na jaké straně chcete být, přečtěte si požadavky, a podle toho se oblíkněte! (viz povstalci a ISAFové na AirsoftWars akcích)
Semi-only - někdy jsou hry omezeny módem střelby na jednotlivky. Zde je střelba dávkou zakázána, a při rychlém mačkání spouště u hi-RPS zbraní může dojít k nepřátelské představě střelby dávkou, nebo u procesorovek funkce dvojitá spoušť - může způsobit rozepři.
Limity samotných zbraní - někdy jsou hry omezeny například typem použitelné zbraně, třeba hra pouze pro pistole, nebo pouze na plyn.
Limity zásobníků - někdy jsou hry omezeny například typem zásobníků, třeba jen tlačné.
Granáty - jsou zvukové a kule-flusající. Většinou to funguje tak, že v okruhu třeba 3m od dopadu jsou mrtví, kromě těch, schovaných za překážkami, plus zásah kuličkou mimo tuhle vzdálenost u flusajících. Někdy je taky v pravidlech, že granát vyčistí celou místnost.
Pyrotechnika - na většině akcích jsou povoleny jen dýmovnice, protože petardy mohou nejen někoho zranit, ale častěji mohou způsobit i zapálení trávy. Proto jsou někde povoleny jen dýmovnice, ale nesmí se házet jinam ne na asfalt, beton, do budov apod, ne do trávy, křoví apod. Na velkých akcích mimo suchá období se občas objeví možnost veškerého pyra.
Laserové zaměřovače - NE! Při použití silného laseru může dojít k poškození oka. Někde mohou být povolené, ale stejně jako u všeho používat hlavu.
Stroboskopy - svítilny s funkcí rychlého blikání - povoleno, pokud není výslovně zakázáno z důvodu možného epileptického záchvatu.
Střelba do vlastních – když k ní dojde, tak je slušné se omluvit. Na některých hřištích platí, že když hráč zasáhne někoho ze svého týmu, tak ten, který spoluhráče zasáhl, jde na mrtvoliště a zasažený hraje dál. -
Kde hledat informace? Mám dotaz na...
Pro airsoftový nováčky: nebuďte líný, a naučte se hledat informace sami, protože jakožto nováčci, máte nejspíš dotazy, který už jsou po všech poradnách zodpovězený set-krát. Vlezte na FB na stránku "airsoftová poradna", a buď tam brouzdejte, nebo použijte to magický políčko "Hledat", jenž slouží pro to, co má v názvu.
Pokud nenajdete uspokojivou odpověď, zeptejte se přímo na poradně, nebo napište někomu (pokud znáte), a v až úplně poslední řadě piště lidem, co jsou známější, nebo fungují na YT třeba.
Pro ostatní: úplně stejnej postup.
-
Bolí zásah kulí?
To záleží na spoustě věcí, vzdálenost, kinetická energie kule, kam tě trefí, do čeho, čím to máš krytý, co ta kule cestou k tobě trefí... Je rozdíl zblízka slabou záložkou do vesty a do obočí (vlastní zkušenost), nadsazenou snipou na nohy a na střední vzdálenost do tváře, atp.
Sotva citelný klepnutí, kde čověk přemýšlí, jestli to byla větev, nebo kule - málo častý
Citelný a slyšitelný klepnutí - nejčastější
Štípnutí - častý
Bolestivý - málo častý
Krvavý - výjimečný -
Kde hledat akce?
Odpověď: Zde na stránce MAPA, nebo převážně na FB, který dnes slouží jako primární zdroj informací o airsoftu, vzhledem k velké fungující komunitě a systému tvorby událostí., Dále pak weby jako třeba airsoftkoalice.cz. Pro další podmínky, jako minimální věk, výkony zbraní a cenu, vždy přečíst info na události. Čím větší akce, tím bývá zpravidla dražší vstupný.
Jinak je dobrý se zeptat kámošů, a lidí kolem sebe, jestli neznají někoho, kdo hraje, a ať dá třeba kontakt, on už pak dotyčný poradí a navede.
-
Dá se hrát někde blízko, třeba za městem?
Zákon: Ze zákona se smí používat airsoftová zbraň, tedy kategorie D, jen na místech k tomu určených, nebo se svolením majitele pozemku. Takže tak.
Realita: Běžně se hraje za různými městy, někde, kde je na to prostor vzdálený lidem, malé pláckobitky, ideální pro začátečníky.
Ivoryho zkušenost: V Jindřicháči, za HB Betonem, je herní prostor rozdělen mezi velké množství majitelů, nikde tedy není nic domluvené s majiteli. Ale hráči se zde chovají vcelku normálně, když se objeví civil, zastaví se hra, nechá se projít, pak se pokračuje. Lidé, co se tam objevují, jsou v pohodě. Za 6 let jsem neviděl jediný problém.
-
Vybírání a nakupování věcí
Jak zjistím, že je něco ideální pro mě?
Nejlepší je samozřejmě přímo si vyzkoušet věc v obchodě, jak bude sedět, jak se s ní manipuluje, jak funguje, atp. Samozřejmě to vyžaduje, aby se člověk zvedl z gauče, a dorazil do některýho ze shopů. Protože je mezi námi hodně líných lidí, něco vám poradím...
Bazarový věci? Velký ne, protože často narazíte na nekvalitní šmejd se skrytým problémem. Výjimky tvoří asitak dražší upgradovaný věci na zakázku, ideálně od známějších lidí.
Ivoryho osobní doporučení: Nemám nic bazarovýho. Když není možnost naživo, tak si projít obrázky na googlu, přečíst si pár recenzí o té které věci, a pak koupit. Mě tenhle proces trvá třeba týden až měsíc, ale taky jsem spokojen se skoro vším, co mám, aniž bych ty věci někdy předtím naživo viděl, nebo si na ně v regálu šáhl.
- Seznam eshopů
-
Frekvence PMR pro vysílačky
Frekvence pro nastavitelné vysílačky, typu Baofeng, Wouxun. Levnější vysílačky mají tyhle frekvence už přednastavený.
Ivoryho osobní rada: abyste si nemuseli pamatovat, nebo psát všechny frekvence, zapamatujte si frekvenci 446.006, na vysílačce nastavte krok 12.5kHz = každý krok nahoru je o 1 stupeň vyšší PMR frekvencePMR 1 - 446.00625
PMR 2 - 446.01875
PMR 3 - 446.03125
PMR 4 - 446.04375
PMR 5 - 446.05625
PMR 6 - 446.06875
PMR 7 - 446.08125
PMR 8 - 446.09375 -
Servisní kufřík pro každýho
Každý hráč, nebo team, by měl mít přibližně následující kufřík...Třeba ho vy sami použijete, třeba ne, třeba použije teammate, třeba pomůžete někomu úplně cizímu, každopádně ale NĚJAK POMŮŽETE.
Je to lepší, nosit ssebou, než aby vám něco chybělo, neměli jste imbus 3mm, šroubovák, stahovací pásku, šroubek, těsnění, prostě cokoliv. A na vícedenních akcích, budete rádi i za náhradu vadnýho dílu ve zbrani.
-
Zobrazit seznam (abecedně)
ABS - typ plastu, materiál používaný na stavbu některých těl zbraní, trochu vrže (Ivory: vlastním G33 z ABS už 4 roky a bez problému)
AEG = Automatic Electric Gun - automatická zbraň s elektrickým pohonem
AEP = Automatic Electric Pistol - pistole s pohonem na elektriku (nebrat asi nic jinýho než G18c do zimy)
Base, bejsa - herní základna
BB, bíbíčko = Ball Bullet - airsoftová 6mm kulička
BIO kule - v přírodě snadněji rozložitelná kulička, o trochu dražší než ne-BIO
Bolt action - manuální pohon zbraně, kdy se po každým výstřelu musí ručně nabít, typicky manuální snipy
Briefing, bríf - vysvětlení pravidel a akce hráčům před akcí, typicky na jednom místě
Bullpup - rozvržení zbraně, kdy se zásobník nachází za spouští a pažbičkou, typicky AUG a L85
Burst - střelba dávkou, třeba 5 kulí na jedno zmáčknutí spouště
C (u LiPolek) = Coulomb - elektrický náboj - vynásobením kapacitou baterie dostanete, kolik vám baterie může dát maximální proud (větší - lepší/větší kadence)
Call - zahlásit / přiznat zásah
CO2 - plyn k pohonu plynových zbraní, malé stříbrné bombičky, silný
CQB, síkjúbíčko = Close Quarter Battle - boj na krátké vzdálenosti, v budovách
CTF = Capture The Flag - herní mód, kdy se protihráčům musí ukradnout vlajka
Dean, T-dean - konektor pro připojení baterie do AEG, doporučované
DMR = Dementi Mačkaj Rychle - kecám, je to "Designated Marksman Rifle" - zbraň bez full auta, jen se semi, výkonostně řazená mezi automaty a snipy (kontroverze - kompenzace chybějícího full auta rychlým mačkáním spouště)
EBB = Electric Blow Back - zbraň s elektrickým pohonem a kopáním při výstřelu
Flank - obejití nepřítele ze strany, z nečekaného úhlu
FPS = Feet Per Second - imperiální jednotka rychlosti, pro vyjádření rychlosti vystřelené kuličky, v česku bohužel používaná (fakt jí nepoužívejte, nejsme v americe, my tu máme MS), 1ms = 3.3fps
Full auto - kontinuální střelba dávkou, trvající tak dlouho, jak se zmáčknutá spoušť
GBB = Gas BlowBack - zbraň s plynovým pohonem a kopáním při výstřelu
GBBR = Bas BlowBack Rifles - dlouhá zbraň na plynový pohon, s kopáním při výstřelu
GNB = Gas Non Blowback - zbraň s plynovým pohonem bez kopání při výstřelu
Green gas - plyn k pohonu plynových zbraní, plnění zásobníků z flašky ventilkem, slabý
Hair-trigger - spoušť s extrémně krátkou dráhou stisku, třeba 1mm
Headset - příslušenství pro vysílačku, většinou sluchátka na helmě, nebo pecka do ucha
Headshot, hedka - zásah do hlavy
Hejkal - maskovací převlek do přírody
Hit - zásah
Hi-cap - zásobník s velkou kapacitou kulí, třeba 300 a víc
Hop up, hopáč - vnitřní součást zbraně, nastavuje se, způsobuje zpětnou rotaci kuličky při výstřelu a její následný let rovně do dálky
HPA = High Pressure Automatic - zbraň s pohonem na stlačený vzduch (pozná se typicky podle bomby a hadice vedené do zbraně)
Chrono - zařízení pro měření úsťové rychlosti a výkonů zbraní
Joule - jednotka energie, pro zjištění síly zbraně (orientačně: pistole ~ 1J, AEG ~1.7J, snipy >2J)
Juggernaut - herní postava, typicky obrněná velkými balistickými prvky, nebo se štítem, do které nejsou platné zásahy, vyjma většinou jednoho nebo dvou specifických míst
Keymod - systém pro uchycení příslušenství na zbraň, podobné RIS a M-lok
Kempr, kempa - hráč, který trčí na jednom místě a čeká, většinou až kolem půjde nepřítel
KD ratio - Kill/Death ratio - poměr zabití a chcípnutí
Kid, kiddo - hanlivý označení mladýho hráče, ~ pod 15 let
Kropič - hráč, co vystřílí za hru hodně kulí, a většinou se slabým skóre
LARP = Live Action Role Playing - hra, kde se hráči maximálně vžijí do své role, kterou představují, typicky méně akční
Leafsuit - maskovací převlek do přírody, typicky líp maskuje než hejkal
Li-Pol, lipolka = Lithium Polymer baterie - typ baterie pro AEG, s větším poměrem kapacita/velikost oproti NIMH, výhody oproti NIMH, doporučovaná
LMG = Light Machine Gun - kulomet s boxem na kule, kolem 3000 ran
Lo-cap, realcap - zásobník s malou, reálnou kapacitou kulí, třeba 30, tlačáky
Mag, magazín - zásobník do zbraně
Máš - "mášovací" pravidlo - zabití hráče ve hře bez výstřelu, probíhá na malou vzdálenost namířením zbraně na nepřítele, jenž o vás nemá tušení, a vyslovením máš - nesmí o vás vědět - používá se, aby se nemuselo střílet po lidech na pár metrů
Marshall, maršál - většinou jeden z organizátorů, dohlíží na průběh hry, dodržování pravidel, a namátkově měří výkony zbraní kvůli limitům
Mechabox, mecháč - vnitřní součást zbraně (AEG, HPA), kde je uložena vzduchotechnika, ozubená kola, spoušť, pružina...
Mid-cap - zásobník se střední kapacitou kulí, třeba 100, většinou tlačáky
Milsim - jakási simulace konfliktu, střílecí typ akce
M-lok - systém pro uchycení příslušenství na zbraň, podobné RIS a Keymod
MRE = Meal Ready to Eat - balíček jídla do terénu, má vystačit na jeden den, běžně používaný vojáky
Mosfet - elektronická součástka, zabraňující opalování spoušťových kontaktů
MS = Meter per Second - metrická jednotka rychlosti, pro vyjádření rychlosti vystřelené kuličky, v česku používaná, 1ms = 3.3fps
Mrtvoliště - místo, kam chodí mrtví hráči, a odkud se vrací do hry po oživení (respawn, refresh)
Nepřiznávač - ten, co nepřizná zásah a hraje dál, jakoby nic
NIMH = Nikl-metal hydridový akumulátor - typ baterie pro AEG, nedoporučuje se, doporučuje se Li-Pol
Noob - nezkušený hráč
Overhop - nastavení hopupu, kdy kulička neletí úplně rovně, ale přeletí kříž optiky nebo kolimátoru, směrem nahoru, třeba o půl metru - výhoda: kulička doletí dál; nevýhoda: ovlivnění bočním větrem a vlastní nepřesností
Pláckobitka - malá akcicčka pro většinou pár lidí někde za městem, s volnějšími pravidly a rozvrhem činností, dobrý pro začátečníky
Plnička - příslušenství, plní se tím pohodlně kule do tlačných zásobníků
PMR = Personal Mobile Radio - vysílačka
POI = Point Of Interest - bod zájmu, někde v prostoru akce, něco důležitého tam je, většinou úkol
Propylen - plyn k pohonu plynových zbraní, plnění zásobníků z flašky ventilkem, overkill
QSC = Quick Spring Change - rychlovýměna pružiny - možnost mechaboxu a zbraně, provést rychlovýměnu pružiny, kdy se přes tubus pažby vyšroubuje trn a vytáhne se pružina - používáno pro výměnu pružiny za jinou sílu, nebo při servisování zbraně
Red gas - plyn k pohonu plynových zbraní, plnění zásobníků z flašky ventilkem, silný
Reflexní vesta, reflexka - většinou oranžová nebo žlutá výrazná vesta, slouží pro označení mrtvol, organizátorů a jiných lidí, třeba fotografů, nachází se běžně v autě, povinnost na akci, cena 50,-
Refresh - místo, kam chodí mrtví hráči, a odkud se vrací do hry po oživení (mrtvoliště, respawn)
Respawn, resp - místo, kam chodí mrtví hráči, a odkud se vrací do hry po oživení (mrtvoliště, refresh)
RIS lišta, rail - vnější prvek zbraně, kam se přichytí příslušenství, jako optika, kolimátor, grip, svítilna...
RPS = Rounds Per Second - počet výstřelů za sekundu
Rush, rašnout - vyběhnutí proti nepříteli s cílem jeho rychlýho vystřílení
Sólista - ten, co v akci chodí sám, není moc co dodat
Semi - výstřel jedné kuličky na jedno zmáčknutí spouště
Speedsoft - velmi rychlý průběh hry, typicky CQB, se zbraněmi upravenými na rychlou střelbu
Tamyia - konektor pro připojení baterie do AEG, nedoporučované
TDM = Team DeathMatch - jednoduchý herní mód, kdy se mají vystřílet dva nebo víc týmů
Tilt - naklonění zbraně na stranu, způsobí zatáčení kule při výstřelu, používá se pro kompenzaci větru z boku, a střelbu za menší překážky
Tlačák - zásobník, který plní kule do zásobníku pomocí tlačný pružiny, nechrastí, menší počet kulí (třeba 100), opak točáku
Točák - zásobník, který plní kule do zásobníku pomocí přednatočené pružiny pomocí kolečka, chrastí, větší počet kulí (třeba 300), zakázané na některých akcích, opak tlačáku
Tracer - systém nasvětlení kuličky, speciální kuličky jsou při výstřelu nasvětleny, kule je pak vidět v šeru a tmě, kam letí
Upgrade - vylepšení zbraně, nejčastěji myšleno výměna vnitřních dílů za kvalitnější, pro zlepšení kvality, spolehlivosti a parametrů střelby
Vytěrák - příslušenství, tyčka s očkem na konci, slouží k čištění hlavně
Základ - stav zbraně, kdy zbraň neprošla vnitřním upgradem a vylepšením
-
Rozdělení zbraní podle pohonu + info
Typ pohonu při výběru je velmi důležitý, protože se tím docela určuje:
-jaký limity na akcích budou na vaší zbraň aplikovaný
-cena zbraně, popřípadě cena upgradů
-hlučnost zbraně (tišší = taktická výhoda)
-vnímání ostatních tvojí osoby (*cough* HPA *cough*)
-to, jak jednoduchý bude tvůj život dáleAEG
elektrický pohon; nejpoužívanější pohon vůbec; hlučný; díky vibracím a pohyblivým dílům náchylný na selhání; ceny od 3.5K (aby to za něco stálo)GAS
stlačený plyn (podobný CO2); velmi používaný hlavně do pistolí; změna výkonu s teplotou; hlučnost různorodá; kombinace propanu a jiných látek např. silikonového oleje (obchodní název GREEN GAS), nebo propylen (nejsilnější); ceny od 1K za pistole, za dlouhý od 7K + cca 1K za zásobníkCO2
stlačený plyn CO2 (podobný Gasu); používaný hlavně do pistolí; změna výkonu s teplotou; nestabilní výkon (po každém výstřelu klesá); hlučnost různorodá; ceny od 1K za pistole, pak dlouhý většinou od 5KManuální / Bolt-action
vlastní silou se natahuje pružina; nejpoužívanější pro sniperky; nejspolehlivější pohon; stabilní výkon celý rok; hlučnost různorodá; ceny od 5K (aby to za něco stálo), lze sehnat i kvalitní i okolo 1300 Kč, nutnost upgradeHPA
typický zjev zbraně spojené hadicí s bombou; změna výkonu otočením ventilu (proto ta kontroverze na HPAčkaře); nejpoužívanější pro DMR a sportovní CQB buildy; velmi spolehlivý; stabilní pohon; hlučnost velmi nízká; ceny od 10KNa tomto tématu se podílel mozek "Lubos Dee-ay Kubista"
-
Dostřel zbraní v airsoftu (abych vás zbavil iluzí)
Dostřel zbraní v airsoftu, to je... Ehmmm...
Víte jak se měří dostřel airsoftové zbraně? Ne? Víte jak se měří dostřel ostré zbraně? Ne?
Co je dostřel zbraně? Na jakou vzdálenost letí střela rovně? Na jakou maximálně letí za ideálních podnebních podmínek a ideálním úhlu? Nevíte? To nikdo, koho znám. Nikdo mi na tuhle otázku nikdy v životě neodpověděl.
Je*ejte dostřel... Je to takový parametr skoro nicneříkající, v airsoftu. Moje SRS na 2.5J trefí člověka na 60m rovně, na 80m když malinko nadstavím hopup, na 110, když nadměřím nad člověka ±6 metrů nad něj. Kolik je můj dostřel?
Zkuste si zodpovědět sami sobě. Nevíte? Výborně. Protože slovo "dostřel" je v airsoftu slovo, kterým prokážete bezpečně, že jste neznalý všeho, že se vás lidi budou stranit, protože jste dutý jako bambus.Dostřel zbraně? Ne, nic takovýho v airsoftu neříkejte. Kule sice doletí nějak někam, ale není nic specifikovaný, co je jaká vzdálenost. Raději se zeptejte, třeba "Jak daleko ti to letí rovně", "Na jakou vzdálenost jsi s tím někoho trefil přesně rovně", "Na jak daleko jsi někoho smahnul, měřil jsi to na mapě?"
Naučte se PRAXÍ, co znamená 130MS na AEG, co je 3J na snipě. Ptejte na MS, na 20kách, na tom, čem střílí, na Jouly... To vám řekně mnohem víc, než jakýsi parametr "dostřel". Zvykněte si. Nepoužívejte slovní spojení "dostřel" v airsoftu.
Ivory osobně: Já nikdy osobně neměl za svůj život silnější AEG, než 130ms, a SRS snipu než 3J (což byl Lizzard a Kandahár, kde je to nutný).
-
Než začneš vybírat airsoftový zbraně...
Začínáš s airsoftem? Na začátek si nepořizuj odstřelovací pušku co má manuální pohon. Brzy by tě to s ní přestalo bavit. Na začátek ideál AEG, ideálně nějaké levnější, aby jsi se naučil s ní zacházet, naučil se něco přímo ve hře, a časem si můžeš zbraň upgradovat nebo koupit jinou. Nemá smysl kupovat drahé zbraně apod, když nemáš jistotu, že tě bude airsoft bavit.
Nevíš, co za kvér? Vem AEG.
Začínáš, viděl jsi na YT snipery, a řekl sis, že budeš taky snipit? Ve valný většině případů je to chyba, tak to nedělej. Člověk musí mít zkušenosti, a snipu, která je cenově třeba za 5-15 tisíc s upgradem, aby to za to stálo.
Líbí se ti blowback (efekt kopající zbraně při výstřelu)? Připrav si HODNĚ peněz a nervů, a ber GAS plynovku třeba od výrobce WE, nebo AEG s blowbackem od ICS.
Chceš fakt snipu? Tak si připrav HODNĚ peněz na kvalitně udělanou snipu + další prachy na záložku, protože snipera bez záložky nikam nepustí, a když náhodou pustí, třeba na pláckobitku, na blízko jsi ztracenej.
Na tomto tématu se podílel mozek "Lubos Dee-ay Kubista"
-
Jaký doporučuješ AEG (elektriku)?
Hodně nováčků kouká na cenu (nejlíp co nejlevnější), a na vzhled zbraně, což je často cesta do pekel. Trochu ty doporučení rozdělíme:
Elektriky pod 2 a půl tísíce:
Co za něco stojí tak je CM 028 ( AK) od firmy CymaBudget zbraně (do 3 tisíc)
AK47 od CYMY
M4 od SPECNA ARMS CORE edicePoměr kvalita/cena (od 4 tisíc nahoru)
Specna Arms série Edge (od 4k nahoru)
LCT
A&K
G&G (od 7k nahoru)
EL (od 7k nahoru)
ICS (od 8k nahoru)Vysoká kvalita...
...vysoká cena, custom buildy, zbraň složená zkušeným technikem na zakázku... Co jsi čekal?Plus se často dává upgrade, který jde ale mimo mě, nicméně vypsaný značky jej vcelku nepotřebují.
(Odkazy na konkrétní stránky na eshopech se zde objeví po spuštění airsoft heureky)
-
Jaký doporučuješ snipy?
Z těch levnějších, ale s dobrou dostupností upgrade dílů:
JG Bar (výrobce J.G)
MB03 (výrobce Well)
Kvalitnější, ale dražší
VSR 10 od Tokyo Marui
M24 od Classic Army
Striker Amoeba od Arese (má Mates)
SRS od Silverbacku (má Ivory a Švanďák)Nebrat:
L96 (těžká zbraň)
MB44-cosi (často zlobí mechanismus, speciální díly, není dobrá dostupnost upgrade dílů)
cokoliv jinýho pod 4KPlus ke snipě potřebuješ slabší záložní zbraň, nejčastěji pistoli. Protože bez ní, máš problém.
Plus samozřejmě patřičný upgrade, který jde ale mimo mě, vyjma SRS, viz níže v mým používaným gearu.
(Odkazy na konkrétní stránky na eshopech se zde objeví po spuštění airsoft heureky)
Na tomto tématu se podílel mozek "Lubos Dee-ay Kubista"
-
Jaký doporučuješ pistole?
Klasika G17 od WE
1911
Hi-capa (1911 s vyšší kapacitou zásobníku)
relativně cokoliv od Tokyo Marui
a další (pracuju na tom)Nebrat:
Dan Wessona (obří výkon = nevpuštění do hry)
Desert Eagly
záložky s pohonem AEP (vyjma jen použití v zimě), výjimka je AEP glock 18c od cyma
cokoliv na CO2(Odkazy na konkrétní stránky na eshopech se zde objeví po spuštění airsoft heureky)
Na tomto tématu se podílel mozek "Lubos Dee-ay Kubista"
-
Jaký kule do kvéru?
Můj názor je takový, že by se váha kulí měla volit podle výkonu zbraně, aby na těch kulích měla zbraň kolem 100ms, až do maximální váhy 0.48 (do těžších kulí se dává kovový pudr pro větší váhu, čico)
Orientační váhy kulí a kam: (ms měřeno na 0.20g, jouly na stříleném kulivu)
Základ AEG 130ms: běžně 0.25-0.30
Záložka HK45 90ms: 0.20
Záložka Socom 130ms: 0.36 (plynový pohon, těžší kule = menší hlučnost)
Záložka Socom 2J+ (silný plyn Redgas, léto): 0.45
Snipa SRS 140ms/2.6J: 0.48 (specifický upgrade, těžší kule = menší hlučnost, větší energie)
Cokoliv nad 160ms: Dobytku, shoř v pekleVýrobci kvalitního kuliva: (berte kule od těchto výrobců)
BLS, Guarder, GG
možná ještě Madbull, ICS(Odkazy na konkrétní stránky na eshopech se zde objeví po spuštění airsoft heureky)
-
Jakou baterii do zbraně? (+nabíjení)
Dva nejčastější typy baterií na pohon AEG zbraní, jsou LiPol a NiMh. Obecně doporučovanější typ je LiPol, kvůli jeho výhodám.
Použití silnější baterie (11.1V): vyšší kadence (RPS), větší opotřebení vnitřních dílů, větší možnost selhání
Použití slabší baterie (8.4V, 9.6V): menší kadence (RPS), menší opotřebení vnitřních dílů, menší možnost selhání
LiPol: nominální napětí článku 3.7V; nesmí se podbít pod 3.4V; běžné napětí nabitého článku: 4.2V; oproti NiMh menší baterie, více šťávy, více proudu; má dva konektory (do baterie a servisní - JXT); malé ovlivnění mrazem; při mechanickém poškození může začít hořet; bez paměťového efektu; nízké samovybíjení; nabíjení přes nabíječku s funkcí balancéru s autopřerušením nabíjení
NiMh: nominální napětí článku 1.2V; může se vybít na 0V; běžné napětí nabitého článku: 1.35V; oproti LiPol větší baterie, méně šťávy, méně proudu; má jeden konektor; v zimě se sníží kapacita a výkon; při poškození nehoří tak jako LiPol; bez paměťového efektu; nabíjení přes nabíječku s funkcí autopřerušení nabíjení
Podle tvaru se pak rozdělují na bloky a "nun-chucky", neboli baterie rozdělená na jednotlivé články, což je dobrý třeba do pažeb M4ek. (pokud nejste manuálně šikovní a neuděláte si prostor na blokovku). Vcelku výjimenčně se člověk potká s baterií uloženou v AN-Pequ někde na boku zbraně.
Nabíjení LiPolek: potřebujete nabíječku s balancérem a automatickým odpojením při nabití.
NIKDY NEPOUŽÍVEJTE NABÍJEČKU NA NIMH PRO NABÍJENÍ LIPOLEK!!! Nevíte, co máte doma za nabíječku? LiPolková vyžaduje minimálně připojení toho malýho servisního konektoru.
Nabíjení NiMh pomocí shitových nabíječek, přibalených ke zbrani (ideálně nepoužívat): vezmete baterii, přečtete její kapacitu v mAh; vezmete tu shitovou nabíječku, přečtete položku "Output" (může bejt i jinak psáno) - potřebujete údaj mA, což je údaj vyjadřující, jakým proudem nabíječka nabíjí baterii; vydělíte mAh baterie mA nabíječky, třeba: 1800mAh : 300mA = 6. Údaj vyjadřuje počet hodin, jakou máte nechat nabíjet baterii, pokud je úplně prázdná; horká baterie - špatný, odpojit
Rady na závěr
při koupi hledejte tzv. "inteligentní", nebo "multifunkční" nabíječky
pořiďte si alespoň 2 baterie, pro případ, že se vám jedna vybije, nebo zapomenete nabít
dobrá věc je malá zkoušečka napětí baterie, dělají se malinké, prodávají se na ASshopech, NiMh se měří normálně připojením na póly, LiPol se dá taky, ale lepší je zkoušečka připojitelná na servisní konektor - ukáže napětí jednotlivých článků, a popřípadě odhalí chybu v baterii.Co má Ivory?
SkyRC S65, nabíjení 7 druhů baterií, speciální funkce a režimy, měření stavu baterie, vysoký výkon, cena kolem 1000,-
-
Čištění hlavně
Jednou třeba za 5 akcí, nebo po ztrátě přesnosti: ke zbrani se přikládá taková tyčka, vytěrák se tomu říká; vezmete, očkem na konci provlíknete kousek hajzlpapíru, třeba proužek 1x4cm; namočíte do technickýho benzínu nebo lihu (odmašťuje); povolíte hopup na minimum (ať si nepoškodíte gumičku); ideálně ze strany OD HOPUP KOMORY, strčit dovnitř, a za stálýho otáčení vytěráku posouvat dál, až na konec hlavně; tam papírek se svinčíkem sundat; opakovat tak dlouho, dokud nebude papírek čistý a nechat důkladně odvětrat hlaveň, nepoužívat silikonový olej
Jinak lze zakoupit i vytěrák na ostré zbraně, kde je v sadě plastová (na silně znečištěné hlavně) a látková hlava (finální dočištění), nikdy nepoužívat kovovou drátěnou hlavu, zničí hlaveň. Osobně doporučuju sadu z Decatlonu Sada na čištění hlavní (vybrat variantu 6 mm)
Začátečníci by měli jen čistit hlaveň, a nevrtat se uvnitř zbraně nebo mechaboxu, pokud neví, co dělají.
Správně by se měla hlaveň s hopupem vyndat před čištěním ze zbraně a čistit od hopupu, ale co si budem... moc lidí to stejně nedělá, což je blbě, protože si člověk ten svinčík akorát narve do zbraně a na hopgumičku, a to pak dělá problémy.Na tomto tématu se podílel mozek "Lubos Dee-ay Kubista"
-
Nastavení optiky
Nastavování se provádí tak, že vezmete zbraň, která střílí přesně rovně bez toho, aniž by každá kule lítala na jinou světovou stranu, nasadíte optiku, a najdete si opěrný bod na opření zbraně. Důležitý je, aby vám zbraň střílela rovně. Střílí se na černý pozadí, aby byla bílá kulička dobře vidět, nebo na nějaký tmavý terč třeba v určité vzdálenosti.
Princip šroubů: točí se v takovém směru, kam chcete POSUNOUT OBRAZ OPTIKY.
Odvíčkujte si krytky nastavovacích šroubů, pokud máte. Vystřelte. A teď štelování: na nastavovaích šroubech se nachází šipka s písmeny UP (nastavení nahoru a dolů), nebo L (doprava a doleva). Představte si následující: kulička vám lítá OD KŘÍŽE VPRAVO, to znamená, že na stranovým šroubu pootočíte třeba půlotáčku ve směru šipky s L (left, levá) = kule mi lítá vpravo, otočením šroubu na L, tedy jakoby doleva, POSUNUJU OBRAZ optiky DOLEVA - let kule se začne přibližovat ke středu kříže. Opačný postup pro opačný let kule - kule lítá doleva od kříže, točím šroubem opačně, abych obraz posunul doprava. Nahoru/dolů - principielně je to stejný - kulička mi lítá pod kříž, tzn. točím horním šroubem ve směru UP (nahoru) - obraz se mi šoupe nahoru, tzn. i dráha letu kuličky jde nahoru.
Pomůcka: Pokud si to nedokážete představit, sundejte optiku, položte třeba na parapet, zamiřte do dálky, přitiskněte rukou napevno k parapetu, a za stálýho koukání zkoušejte druhou rukou točit šrouby, a krásně uvidíte, kam se vám kříž hejbe.
-
Nastavení kolimátorů
Nastavování se provádí tak, že vezmete zbraň, která střílí přesně rovně bez toho, aniž by každá kule lítala na jinou světovou stranu, nasadíte kolimátor, a najdete si opěrný bod na opření zbraně. Důležitý je, aby vám zbraň střílela rovně. Střílí se na černé pozadí, aby byla bílá kulička dobře vidět, nebo na nějaký tmavý terč třeba v určité vzdálenosti.
Princip šroubů: točí se v takovém směru, kam se otáčením posouvá šroub = TAM POSOUVÁTE TEČKU KOLIMÁTORU.
Odvíčkujte si krytky nastavovacích šroubů, pokud máte. Vystřelte. A teď štelování: na nastavovaích šroubech se nachází šipka s písmeny UP (nastavení nahoru a dolů), nebo L (doprava a doleva). Teď si představte následující: kulička vám lítá OD KŘÍŽE VPRAVO, to znamená, že na stranovým šroubu pootočíte třeba půlotáčku ve směru šipky s L (left, levá) = kule mi lítá vpravo, otočením šroubu na L, tedy jakoby doleva, POSUNUJU OBRAZ optiky DOLEVA - let kule se začne přibližovat ke středu kříže. Opačný postup pro opačný let kule - kule lítá doleva od kžíže, točím šroubem opačně, abych obraz posunul doprava. Nahoru/dolů - principielně je to stejný - kulička mi lítá pod kříž, tzn. točím horním šroubem ve směru UP (nahoru) - obraz se mi šoupe nahoru, tzn. i dráha letu kuličky jde nahoru.
Pomůcka: Pokud si to nedokážete představit, sundejte kolimátor, položte třeba na parapet, zamiřte do dálky, přitiskněte rukou napevno k parapetu, a za stálýho koukání zkoušejte druhou rukou točit šrouby, a krásně uvidíte, kam se vám bod hejbe.
-
Příprava na akci - co vzít ssebou? (checklist)
Absolutní minimum:
zbraň, zásobník, brýle, kule, baterii do zbraněNa jednodenní akci:
primární zbraň, ideálně záložní primární zbraň (kdyby nastal problém nebo na půjčení), záložka, patřičný kulivo, baterii (do AEG, ideálně dvě, zapomeneš nabít, nebo vystřílíš), zásobníky, maskáče / teplákovou soupravu, taktickou vestu / opasek se sumkama, servisní kufřík, brýle, rukavice, kšiltovku / klobouk / helmu, ideálně drátěnou masku na hubu, prachy na vstupný, vysílačka, reflexka, krmivo a pitivo (kupujeme hromadně cestou na akci), telefon (důležité, kdyby stav nouze, kontakt mezi hráči, focení)
-
Jaký gear a zbraně používáš?
Momentální sestava zbraní je:
snipa Silverback SRS Covert 16"
-upgrade: Mousefart; VMP; Fast hop; pružina SBA M160; beercan mod; nub remove; spring guide fix; vlastoručně plněný tlumič od Airsoftpro
- výkon: 2.6J na 0.48g BLS, 105ms; 140ms na 0.20g
- koupeno na Redwolf.comelektrika G&G GC16 SRL
- upgrade: Perun procesorovka; píst s hlavou SHS; Prowin komora; hlaveň Prometheus; guma ML Super (seříznutá); přepodložkování; nastavení odstupu hlavy pístu vůči ozubení kola; zmenšená cesta spouště pro speedsoft(hair trigger); zvětšený prostor pro baterii v pažbě; uřezané a vytvarované předpažbí; tlumič PVC trubka s uchycením na vnější hlaveň, vyplněná
- výkon: 130ms na 0.20g (osobní přesvědčení a odpor k silnějším AEG výkonům typu 150-190ms)
- koupeno na Airsoftpro.czzáložka Tokyo Marui Mk23 Socom
-upgrade: Crazy Jet hlaveň; TDC mod; H-Plate; Maple Leaf guma; podlepené dopadové plochy mechanismu; podlepené patky zásobníků
- výkon: různorodý podle potřeby: 1-2J
- koupeno na Redwolf.comzáložka Tokyo Marui HK45
- v základu
- výkon: 90ms na 0.20g, 0.9J
- koupeno na Airsoftpro.czpříruční granátomet
- koupeno na místě známém jako "Knowhere" -
Kamerostroje
Headcam: GoPro 7 Black (Digital24)
Zoomcam AEG: Runcam Lite, 25mm (Aliexpress)
Zoomcam snipa: Foxeer Legend 2+, 35mm, (Novritsch)
Selfiecam AEG: GoPro 5 Session (Digital24)
Selfiecam snipa: SjCam M10 (Aliexpress)
Dron Mavic 2 Zoom
Dron Mavic Mini -
Kdy bude další video?
Těžko říct, jsem dost vytížený člověk, co občas neví, co dělat dřív.
Dělám si sám videa na YT, dělám sám web, a taky si dělám domácí upgrady zbraní a gearu.
-
Přijedeš k nám na akci do .............?
Bydlím v Jindřichově Hradci na jihu Čech, nemám vlastní auto, takže pravděpodobnost je podle vzdálenosti.
Ketkovice mám kolem 120km, a tam jedu skoro vždycky s někým, kvůli dopravě a ceně.
Klecany 150km, Warfield 130km, Mokrý 60km, Oldřichov u Písku 100km, Pacov 40km, Tišnov 130km.
-
Kam jezdíš na akce?
Tam, odkud mám videa, samozřejmě.
Jindřichův Hradec, Nová Bystřice, Oldřichov, Milovice, Mimoň, Hradec Králové, Pardubice, Mokré, Klecany, Tišnov, Ketkovice, Pacov, Veselí nad Lužnicí, Příbram, Chvojnov, Popice.
-
A kam chceš zajet, kde jsi ještě nebyl?
Točná u Prahy, Zdetín u Ml. Boleslavi (Stejsky), Šatov Keramička, 3vk Airsoft, něco pod Frýdkem Místkem, a dál se uvidí.
-
A s kým chceš udělat team-up?
Krom těch, co se mnou hrají častěji?
Airsoft Vlog, Stejsky, Sonn Sobek, Kabex airsoft.
-
Jakou taktiku máš ve hře? Jak to děláš?
Hodně lidí si myslí, že lepší a dražší zbraň jim zařídí větší KD ratio (poměr zabití vůči nepřítele vůči vlastní smrti).
Pravda je taková, že je všechno v člověku.
Viděl jsem na vlastní oči hrát hráče s pistolí na CQB, v LESE... a dával si to jak málokdo kolem něj. Měl jednoduchou zbraň, ale dělal věci jinak. A pak vidíte lidi se zbraní za 20k, namachrovaný týpky, a jsou úplně levý a neschopný.
Dle mýho názoru, jsou klíčový 3 věci, a zbraň to není: schopnost vnímat svoje okolí, schopnost rozhodnout se, a schopnost hýbat se prostorem. Když skloubíte tyhle 3 věci dohromady, tak třeba po vzoru týpka s pistolí v lese, vnímáním okolí uvidíte porůznu rozmístěné nepřátele, rozhodnutím si vyberete směr událostí, a schopností pohybu v prostoru se dostanete klidně nepozorovaně na dostřel obyčejné záložky, i v lese.
Osobní poznámka: Na akcích a videích jsem často vidět pohybující se v prostoru se spuštěnou zbraní v místech, kde byl zrovna nepřítel, a kde se zrovna střílelo. Důvodem je to, hodně spoléhám na citlivé smysly, během pohybu nekoukám na zem, ale přejíždím očima po prostoru, naslouchám hlasům, praskání větví, šumění trávy, střelbě. Vnímám ušlapanou trávu, možné sryty nepřátel, možné skryty pro mě.
Protože když koukáte do země, vykecáváte se, jdete prostorem jak kdyby se nic nedělo, je vám pak zbraň za 20 litrů k ničemu, a akorát tak skončíte na zoomcam záběru nějakýho šmejda, jako jsem já. Protože někdo na druhý straně vás slyší dřív, než vidí, a adekvátně se připraví.